A Seçmeli Dersinin B Seçmeli Dersten Önce Alınması
🔔 48) Öğrenci Bir Dönemde A Seçmeli Dersini B Seçmeli Dersinden Önce Almalıdır (#44) planlama ilişkisi, belirli bir seçmeli ders sıralamasını sağlamak için kullanılan bir kuraldır.
⚠️ Bu ilişki, öğrencinin A seçmeli dersini, aynı dönemde B seçmeli dersinden önce almasını zorunlu kılar.
🔔 Bu planlama ilişkisi, bir öğrencinin seçmeli ders programında A dersini tamamlamadan B dersini alamayacağını garantiler. Özellikle ilerleyen seviyelerdeki derslerin temel bilgiler gerektirdiği durumlarda veya bir dersin diğerine mantıksal bir ön hazırlık sağladığı senaryolarda kullanılır.
🧪 Kullanım Alanları
✅ Akademik ve mesleki hazırlık
✅ Zaman yönetimi ve organizasyon
✅ Seçmeli ders programlarının yönetimi
🧪 Kullanım Amaçları ve Örnek Durumlar
☑️ Örneğin: “Kimya Uygulamaları” dersini bitirmeden “İleri Laboratuvar Teknikleri” dersi alınmalı.
Amaç: Mesleki bilgi gerektiren durumlarda, temel bilgi sağlayan derslerin öncelik sırasına konulmasını sağlamak.
☑️ Örneğin: “Deney gerektiren laboratuvar dersleri önce alınmalı, teorik dersler sonra düzenlenmelidir.”
Amaç: Eğitmenlerin, sınıfların ve ekipmanların kullanımında etkinlik.
PLANLAMA İLİŞKİSİ KURMA ADIMLARI VE UYGUN KART İLİŞKİSİ SEÇİMİ
🔔 aSc Timetables programında “kart” terimi, belirli bir ders, etkinlik, öğretmen veya sınıf için zaman tablosunda bir yerleşim öğesini ifade eder.
🔔 aSc TimeTables programında, ders programı planlaması sırasında kullanılan “kart ilişki türü” ifadesi, belirli derslerin veya sınıfların zamanlamalarını ve ilişkilerini düzenlemek için kullanılan bir terimdir.
🧪 Kart İlişki Türüne Erişim
🔔 Ders programınızda, “Ana Menü” üzerinden; “Planlama İlişkileri” başlığına tıklayınız.

🔔 Açılan pencerede, “Gelişmiş” butonuna tıklanır.

🔔 “Kart İlişki Türü” seçeneklerine buradan erişim sağlanır.
🧪 Kart İlişki Türünün Belirlenmesi
🔔 Bu planlama ilişkisi, seçmeli derslerin tutarlılığını ve verimliliğini artırmak, aynı zamanda ders programını daha kolay yönetilebilir hale getirmek için güçlü bir araçtır. Hangi sınıfta olduklarından veya hangi gruba ait olduklarından bağımsız olarak, bu öğrencilerin dersi aynı öğretmenden alması sağlanır. Böylece hem öğretim standardizasyonu hem de organizasyonel verimlilik artar.
Bknz: Planlama İlişkileri Kullanılırken Nelere Dikkat Edilmelidir ?
🔔 Uygula: İlgili sınıfları veya dersleri seçtiğimiz alandır. İlişkiyi sadece belirli dersler veya sınıflar için uygulamak istiyorsanız, burada detaylı filtreleme yapabilirsiniz.
🔔 Filtre: Uygulanacak olan öğretmen, ders, sınıf seçilmektedir.
Bknz: Planlama İlişkilerinde Filtre Kullanımı
🔔 Takvim alanında ise; hangi gün ve saatlerde bu ilişkinin dikkate alınacağı ayarlanmaktadır. Gerekirse takvim seçeneğini kullanarak gün bazında özel ayarlamalar yapabilirsiniz. Planlama ilişkisinin uygulanmasını istediğiniz günleri
“yeşil tik” ile işaretleyin.
Bknz: Planlama İlişkilerinde Takvim Kullanımı
🔔 Araçlar: Eğer ilişkinizi daha detaylı tanımlamak isterseniz, Araçlar bölümünü kullanarak saat bazlı ya da ders kartı uzunluğuna göre ek kısıtlamalar ekleyebilirsiniz. Örneğin, derslerin günlük en az 2 saat olması gerektiğini belirtebilirsiniz.
Bknz: Planlama İlişkilerinde Araçlar Kullanımı
🔔 Planlamadaki önem düzeyi, aSc Timetables’da tanımlanan bir planlama ilişkisinin diğer ilişkilere göre önceliğini ve esneklik derecesini belirler. Bu düzeyi “Yüksek” olarak belirleyelim.
Bknz: Planlama İlişkilerinde Önem Düzeyi Belirleme
🧪 Başlığımızı örnek ile açıklayacak olursak;
🔔 48) Öğrenci Bir Dönemde A Seçmeli Dersini B Seçmeli Dersinden Önce Almalıdır. (#44)
1. Planlama ilişkileri üzerinden kart ilişki türü seçimi yapılır.
- “48) Öğrenci Bir Dönemde A Seçmeli Dersini B Seçmeli Dersinden Önce Almalıdır. (#44)” ilişki türü seçilir.
2. Sınırlama parametresi belirlenir.
- Bu planlama ilişkisinde parametre seçimini 2 yaparsak; göz ardı edilecek kart sayısı 2 saat olur. Yani, bu durumda
öğretmenin en fazla 2 dersi göz ardı edilecektir.
3. Planlama ilişkisini uygulamak istediğimiz alan seçimi yapılır.
- Bu ilişki türü için örneğimize göre “Seçilen Öğretmenlere Uygula” kriteri seçilmelidir.
4. Uygulama seçimiyle ilgili filtreleme yapılır.
- İlişkiyi uygulamak istediğiniz sınıf ve ders filtrelerden seçilir.
- Örn; 2 ders saati göz ardı edilerek öğretmenin dersinin seçilen saatlerde bitmeyeceği şekilde filtre seçimi yapılsın.
5. Seçimlerin geçerli olmasını istediğimiz gün ve zaman aralığı “yeşil tik” konularak işaretlenir.
6. Önem sıralaması “Yüksek” olarak seçilir.
🔔 Planlama ilişkisi oluşturmadan önce program, aşağıdaki görseldeki gibidir.
🧪 Sonuç
🔔 48) Öğrenci Bir Dönemde A Seçmeli Dersini B Seçmeli Dersinden Önce Almalıdır. (#44)
⚠️ Ders programınızın başarılı bir şekilde oluşması için ilişkinizi tanımladıktan sonra Planlama Öncesi Kontrol özelliğini kullanarak tanımlamanızın hatasız olduğundan emin olun. Eğer bir hata alırsanız, ilişkiyi düzenleyip tekrar kontrol edin.
Bknz: Planlama Öncesi Kontrolün Önemi