Günlük Ders ve Boş Zaman Süresini Optimize Etmek
🔔 12) Günlük Zaman Harcaması (Boş ve Dolu Ders Toplamı) Seçilen Değerden Fazla Olamaz (#19), bir gün içinde bir sınıf veya öğretmenin toplam ders süresini (boş zamanlar dahil) belirli bir sınırın üzerinde olmaması için kullanılan bir planlama ilişkisidir.
⚠️ Bu planlama ilişkisi, okul işleyişini optimize etmek ve ders programlarını daha dengeli hale getirmek için güçlü bir araçtır.
🔔 Bu ilişki, öğrencilerin veya öğretmenlerin günlük iş yükünün belirli bir sınırı geçmemesi için kullanılır. Hem dolu ders sürelerini hem de dersler arasındaki boş zamanları hesaplar. Amaç, çalışma sürekliliğini bozmayacak şekilde verimli bir ders planı oluşturmaktır.
🧪 Kullanım Alanları
✅ Öğrencilerin veya öğretmenlerin bir günde aşırı yorulmasını engellemek.
✅ Boş ve dolu zamanlar arasındaki dengeyi kontrol etmek.
✅ Sınıflar veya laboratuvarlar gibi alanların kullanım sürelerini sınırlayarak daha verimli bir planlama yapmak.
✅ Aşırı uzun ve kesintili günlerin verim kaybını önlemek.
🧪 Kullanım Amaçları ve Örnek Durumlar
☑️ Lise öğrencilerinin günlük ders ve boş zaman toplamı 7 saatle sınırlandırılmalı.
Amaç: Uzun aralıklı ve yoğun ders günleri engellenerek, öğrencilerin öğrenme sürecini daha etkin kılmak.
☑️ Bir öğretmenin günlük programında toplam çalışma süresi (ders + boş) 6 saati geçemez.
Amaç: Öğretmenlerin iş yükünü dengeli tutmak.
☑️ Örneğin: “Bir sınıfın kullanım süresi 8 saatle sınırlandırılabilir.”
Amaç: Okulun sınıf, laboratuvar, spor salonu gibi kaynaklarının daha verimli kullanımını sağlamak.
PLANLAMA İLİŞKİSİ KURMA ADIMLARI VE UYGUN KART İLİŞKİSİ SEÇİMİ
🔔 aSc Timetables programında “kart” terimi, belirli bir ders, etkinlik, öğretmen veya sınıf için zaman tablosunda bir yerleşim öğesini ifade eder.
🔔 aSc TimeTables programında, ders programı planlaması sırasında kullanılan “kart ilişki türü” ifadesi, belirli derslerin veya sınıfların zamanlamalarını ve ilişkilerini düzenlemek için kullanılan bir terimdir.
🧪 Kart İlişki Türüne Erişim
🔔 Ders programınızda, “Ana Menü” üzerinden; “Planlama İlişkileri” başlığına tıklayınız.

🔔 Açılan pencerede, “Gelişmiş” butonuna tıklanır.

🔔 “Kart İlişki Türü” seçeneklerine buradan erişim sağlanır.
🧪 Kart İlişki Türünün Belirlenmesi
🔔 12) Günlük Zaman Harcaması (Boş ve Dolu Ders Toplamı) Seçilen Değerden Fazla Olamaz (#19) planlama ilişkisi, öğretmenlerin, sınıfların veya belirli derslerin programlanmasında maksimum bir günlük kart sınırı tanımlamayı sağlar.

Bknz: Planlama İlişkileri Kullanılırken Nelere Dikkat Edilmelidir ?
🔔 Uygula: İlgili sınıfları veya dersleri seçtiğimiz alandır. İlişkiyi sadece belirli dersler veya sınıflar için uygulamak istiyorsanız, burada detaylı filtreleme yapabilirsiniz.
🔔 Filtre: Uygulanacak olan öğretmen, ders, sınıf seçilmektedir.
Bknz: Planlama İlişkilerinde Filtre Kullanımı
🔔 Takvim alanında ise; hangi gün ve saatlerde bu ilişkinin dikkate alınacağı ayarlanmaktadır. Gerekirse takvim seçeneğini kullanarak gün bazında özel ayarlamalar yapabilirsiniz. Planlama ilişkisinin uygulanmasını istediğiniz günleri
“yeşil tik” ile işaretleyin.
Bknz: Planlama İlişkilerinde Takvim Kullanımı
🔔 Araçlar: Eğer ilişkinizi daha detaylı tanımlamak isterseniz, Araçlar bölümünü kullanarak saat bazlı ya da ders kartı uzunluğuna göre ek kısıtlamalar ekleyebilirsiniz. Örneğin, derslerin günlük en az 2 saat olması gerektiğini belirtebilirsiniz.
Bknz: Planlama İlişkilerinde Araçlar Kullanımı
🔔 Planlamadaki önem düzeyi, aSc Timetables’da tanımlanan bir planlama ilişkisinin diğer ilişkilere göre önceliğini ve esneklik derecesini belirler. Bu düzeyi “Yüksek” olarak belirleyelim.
Bknz: Planlama İlişkilerinde Önem Düzeyi Belirleme
🧪 Başlığımızı örnek ile açıklayacak olursak;
1. Planlama ilişkileri üzerinden kart ilişki türü seçimi yapılır.
- “12) Günlük Zaman Harcaması (Boş ve Dolu Ders Toplamı) Seçilen Değerden Fazla Olamaz. (#19)” ilişki türü seçilir.
2. Sınırlama parametresi belirlenir.
- Değeri 6 seçerek maksimum toplamı belirliyoruz.
3. Planlama ilişkisini uygulamak istediğimiz alan seçimi yapılır.
- Bu ilişki türü için örneğimize göre “Seçilen Öğretmenlere Uygula” kriteri seçilmelidir.
4. Uygulama seçimiyle ilgili filtreleme yapılır.
- İlişkiyi uygulamak istediğiniz sınıflar ve ders filtrelerden seçilir.
5. Seçimlerin geçerli olmasını istediğimiz gün ve zaman aralığı “yeşil tik” konularak işaretlenir.
6. Önem sıralaması “Yüksek” olarak seçilir.
🔔 12) Günlük Zaman Harcaması (Boş ve Dolu Ders Toplamı) Seçilen Değerden Fazla Olamaz (#19) kuralını kullanarak, seçili öğretmenin programını her gün en fazla 6 saat ders ve boş zaman harcanacak şekilde planlama yapalım.
⚠️ Boş ders kartların arasındaki boşluk sayısını ifade etmektedir. Boş ve dolu ders toplamı, öğretmenin okulda geçireceği toplam zamandır.
🔔 Planlama ilişkisi oluşturmadan önce öğretmenimizin programı, aşağıdaki görseldedir.

🧪 Sonuç
🔔 12) Günlük Zaman Harcaması (Boş ve Dolu Ders Toplamı) Seçilen Değerden Fazla Olamaz (#19) planlama ilişkisi ile seçili günlerde (Pazartesi ve Çarşamba) toplamda en fazla 6 saat zaman harcanmış olur.

⚠️ Ders programınızın başarılı bir şekilde oluşması için ilişkinizi tanımladıktan sonra Planlama Öncesi Kontrol özelliğini kullanarak tanımlamanızın hatasız olduğundan emin olun. Eğer bir hata alırsanız, ilişkiyi düzenleyip tekrar kontrol edin.
Bknz: Planlama Öncesi Kontrolün Önemi