Yıl Boyunca Serbest Haftaların Sınırlandırılması
🔔 14) Yıl İçindeki Kartlar Arasında Maksimum Serbestliğe Sahip Haftalar Seçilen Değerden Fazla Olamaz (#48), planlama ilişkisi, bir öğretmen, sınıf veya ders için yıl boyunca boş geçen haftaların sayısını kontrol etmek için kullanılır.
⚠️ Bu ilişki, yıl boyunca programın daha düzenli ve etkin bir şekilde işlemesi için önemli bir kontrol mekanizması sağlar.
🔔 Serbest hafta, o hafta içinde derslerin veya etkinliklerin atanmadığı haftaları ifade eder. Amaç, eğitim ve öğretim takviminin daha dengeli ve sürekli olmasını sağlamaktır.
🧪 Kullanım Alanları
✅ Eğitimde uzun boşluklar, öğretim sürekliliğini bozabilir. Bu ilişki, fazla serbest hafta oluşmasını engeller.
✅ Öğretmenlerin yıl içindeki çalışma sürelerini daha düzenli bir şekilde dağıtarak, yılın bazı dönemlerinde oluşabilecek fazla boşluğu önler.
✅ Sınıfların yıl boyunca etkin kullanılmasını sağlamak için bu ilişki kullanılabilir.
✅ Okul yönetimi, tüm eğitim yılı boyunca ders dağılımını eşit ve sürdürülebilir bir şekilde planlar.
🧪 Kullanım Amaçları ve Örnek Durumlar
☑️ Örneğin: “Bir öğretmenin yıl içinde en fazla 3 serbest haftası olmalıdır.”
Amaç: Öğretmen planlaması
☑️ Örneğin: “Bir sınıfın yıl boyunca en fazla 2 serbest haftası olmalıdır.”
Amaç: Sınıf etkinliklerinin düzenlenmesi.
☑️ Örneğin: “Özellikle sınav gruplarında (örneğin, lise son sınıflar) serbest haftaların minimumda tutulması gerekebilir.”
Amaç: Ders programı sürekliliğini sağlamak.
PLANLAMA İLİŞKİSİ KURMA ADIMLARI VE UYGUN KART İLİŞKİSİ SEÇİMİ
🔔 aSc Timetables programında “kart” terimi, belirli bir ders, etkinlik, öğretmen veya sınıf için zaman tablosunda bir yerleşim öğesini ifade eder.
🔔 aSc TimeTables programında, ders programı planlaması sırasında kullanılan “kart ilişki türü” ifadesi, belirli derslerin veya sınıfların zamanlamalarını ve ilişkilerini düzenlemek için kullanılan bir terimdir.
🧪 Kart İlişki Türüne Erişim
🔔 Ders programınızda, “Ana Menü” üzerinden; “Planlama İlişkileri” başlığına tıklayınız.

🔔 Açılan pencerede, “Gelişmiş” butonuna tıklanır.

🔔 “Kart İlişki Türü” seçeneklerine buradan erişim sağlanır.
🧪 Kart İlişki Türünün Belirlenmesi
🔔 Eğer bir dersin yıl boyunca “ders yapılmayan haftalarının” sayısı belli bir değeri aşmaması gerekiyorsa, bu ilişki kullanılır. Amaç, dersin belirli bir düzende devam etmesini ve aralarda çok fazla boşluk olmamasını sağlamaktır.

Bknz: Planlama İlişkileri Kullanılırken Nelere Dikkat Edilmelidir ?
🔔 Uygula: İlgili sınıfları veya dersleri seçtiğimiz alandır. İlişkiyi sadece belirli dersler veya sınıflar için uygulamak istiyorsanız, burada detaylı filtreleme yapabilirsiniz.
🔔 Filtre: Uygulanacak olan öğretmen, ders, sınıf seçilmektedir.
Bknz: Planlama İlişkilerinde Filtre Kullanımı
🔔 Takvim alanında ise; hangi gün ve saatlerde bu ilişkinin dikkate alınacağı ayarlanmaktadır. Gerekirse takvim seçeneğini kullanarak gün bazında özel ayarlamalar yapabilirsiniz. Planlama ilişkisinin uygulanmasını istediğiniz günleri
“yeşil tik” ile işaretleyin.
Bknz: Planlama İlişkilerinde Takvim Kullanımı
🔔 Araçlar: Eğer ilişkinizi daha detaylı tanımlamak isterseniz, Araçlar bölümünü kullanarak saat bazlı ya da ders kartı uzunluğuna göre ek kısıtlamalar ekleyebilirsiniz. Örneğin, derslerin günlük en az 2 saat olması gerektiğini belirtebilirsiniz.
Bknz: Planlama İlişkilerinde Araçlar Kullanımı
🔔 Planlamadaki önem düzeyi, aSc Timetables’da tanımlanan bir planlama ilişkisinin diğer ilişkilere göre önceliğini ve esneklik derecesini belirler. Bu düzeyi “Yüksek” olarak belirleyelim.
Bknz: Planlama İlişkilerinde Önem Düzeyi Belirleme
🧪 Başlığımızı örnek ile açıklayacak olursak;
🔔Örneğin, 14) Yıl İçindeki Kartlar Arasında Maksimum Serbestliğe Sahip Haftalar Seçilen Değerden Fazla Olamaz. (#48)
planlama ilişkisini kullanarak, yıl içinde Fen dersinin arka arkaya en fazla 2 hafta boş kalmasına izin verilecek bir planlama yapalım.
1. Planlama ilişkileri üzerinden kart ilişki türü seçimi yapılır.
- “14) Yıl İçindeki Kartlar Arasında Maksimum Serbestliğe Sahip Haftalar Seçilen Değerden Fazla Olamaz. (#48)” ilişki türü seçilir.
2. Sınırlama parametresi belirlenir.
- Parametrede maksimum serbestlik değerini 2 olarak seçelim.
3. Planlama ilişkisini uygulamak istediğimiz alan seçimi yapılır.
- Bu ilişki türü için “Seçilen Derslere Uygula” kriteri seçilmelidir.
4. Uygulama seçimiyle ilgili filtreleme yapılır.
- İlişkiyi uygulamak istediğiniz sınıf ve ders filtrelerden seçilir.
5. Seçimlerin geçerli olmasını istediğimiz gün ve zaman aralığı “yeşil tik” konularak işaretlenir.
6. Önem sıralaması “Yüksek” olarak seçilir.

🧪 Sonuç
🔔 14) Yıl İçindeki Kartlar Arasında Maksimum Serbestliğe Sahip Haftalar Seçilen Değerden Fazla Olamaz. (#48) planlama ilişkisi ile Fen dersi arka arkaya en fazla 2 hafta boş kalabilir; daha fazla serbestliğe izin verilmez.

⚠️ Ders programınızın başarılı bir şekilde oluşması için ilişkinizi tanımladıktan sonra Planlama Öncesi Kontrol özelliğini kullanarak tanımlamanızın hatasız olduğundan emin olun. Eğer bir hata alırsanız, ilişkiyi düzenleyip tekrar kontrol edin.
Bknz: Planlama Öncesi Kontrolün Önemi